Női misztériumok

Smink- és lakberendezési tanácsadóként, oktatóként működöm. A Babafalva központjában bármikor meg lehet találni. Kérdéseitekre itt is tudok válaszolni, de hosszabb, átfogóbb témákkal keressetek meg személyesen! adrienn.schwerteczky@gmail.com

Friss topikok

  • marlenkacake: Én ajánlom magamat azoknak, akiknek nincs idejük a sütésre, de mégis szeretnének finom marlenkát e... (2012.10.16. 16:29) Marlenka
  • Jucus10: Szia, Nagyon szeretnék regisztrálni, de a link nem működik. :( Az írja ki, hogy a kiszolgáló nem... (2011.10.28. 12:17) Karácsonyi készülődés, avagy a Nagy Ürügy
  • bedtime story: Nekünk is mindkét oldalról borostyán borítja a kert kerítését. Balról sötétzöld, jobbról cirkás le... (2011.05.23. 11:19) Borostyán, repkény
  • lilalány: Nagyon csodásak a lekvárjaid. Én is csináltam almalekvárt, egyelőre fahéjasan. Viszont ami hihetet... (2010.10.04. 19:48) Mindenféle almalekvár
  • Eszkimoo: Nem voltam elég figyelmes: itt áll fennebb egy hálószoba fotó :)) Valami ilyesmit képzeltem el :)... (2010.09.20. 19:00) Mályva, frész

Címkék

áfonya (3) ágy (1) ajándék (3) alagút (1) alma (6) angyal (1) arany (7) árnyék (1) baba (3) barack (5) barna (8) barokk (1) bíbor (3) bronz (4) charlotte (1) csipke (1) csípős (1) csirke (2) csokoládé (4) dzsem (1) édesség (17) előétel (1) eper (1) esküvő (2) eső (1) étkező (2) évszak (7) évszak napszak (3) extravagáns (2) ezüst (2) fagylalt (2) faház (1) fal (3) farsang (1) fehér (1) fekete (5) figura (1) függöny (1) fürdőszoba (1) fűzfa (1) gésa (1) gesztenye (1) gyerek (2) gyömbér (1) gyümölcs (7) haj (2) hajszín (3) halloween (1) hideg (1) hortenzia (2) illat (2) ital (4) kacsa (1) kamra (2) karakter (22) karnevál (1) kávé (4) kék (2) kilincs (1) köd (1) konty (1) konyha (38) könyvtár (1) körte (4) koszorú (2) krém (1) kuglóf (1) lekvár (1) lépcső (1) levendula (2) leves (4) lila (2) mák (2) málna (1) maszk (1) menü (1) méz (12) narancs (6) némafilm (2) ősz (3) padlizsán (2) pezsgő (1) pillangó (1) pipacs (1) piros (1) puncs (2) reggeli (2) réz (2) ribizli (1) rizs (1) rokokó (1) rönkház (1) rózsa (1) rucola (1) sárga (3) sárgadinnye (1) sós (1) szabad (1) szeder (4) szem (4) szemöldök (1) szendvics (1) szín (32) szőke (14) szökőkút (1) szőlő (1) takaró (1) tea (4) tél (3) terasz (1) tészta (2) torta (1) tükör (2) tündér (5) türkiz (2) túró (1) utazás (4) üveg (2) vanília (1) vidámpark (1) virág (5) vörös (4) yin yang (1) zöld (8) zöldség (2) Címkefelhő

Mindenféle almalekvár

2008.09.15. 15:18 Démétér

 
A hideg idővel megérkezett az aktuális karácsonymániám, így most megnyitom a blog idei szezonját is :) Az almalekvárokkal kezdem, amit múlt héten tettünk el, Nővéremmel közösen.
 
Az első a sorban a klasszikus narancsos almalekvár, amit - örömmel láttam - sokan elkészítettek, ízlésük szerint variáltak.
 
Narancsos almalekvár
Úgy készítem, hogy megpucolok nagyjából két és fél kiló almát, folyamatosan locsolgatom néhány citrom kinyomkodott levével, hogy ne barnuljon. Folyamatosan, pucolás közben három egész citromot használok fel erre. Ezután lereszelem az almát, és még egy citrom levével összekeverem. Belereszelem négy nagy narancs héját és belenyomkodom a narancsok levét is. Megszórom egy púpozott kávéskanálnyi fahéjjal, egy fél kanálnyi őrölt gyömbérrel és ugyanennyi szerecsendióval. Három kanál mézet csorgatok rá, és egyelőre úgy harminc dekányi kristálycukrot. Felteszem a tűzre, és lassú tűzön főzögetem. Amikor már elég forró, hogy összeérjenek az ízek, megkóstolom, és kiegészítem annyi cukorral, amennyit ízlésünknek megfelelően felvesz - attól függ, mennyire volt édes az alma és a méz.

Van, aki pürésíti ezt a cuccot, miután jó alaposan átforralta - én szeretem benne hagyni az almareszeléket, mert gyönyörűen úszkálnak a fehér alma szeletkék a narancshéjtól megfestett aranyszínű lében. Nagyon szép lekvár egyébként.

Amikor jó alaposan átforrt, négy zacskó zseléfixet keverek hozzá, üvegekbe töltöm (öt-hat üveget szokott megtölteni), és nem dunsztolom, csak még forrón megfordítom az üvegeket, "rácuppantom" a lekvárt a fedőre, és mehetnek is a kamrába. Karácsonyi süteményekhez isteni!
 

Almalekvár variációk
Mivel a narancsos verzió bevált, úgy éreztem: újítanom kell, nem lehet minden évben ugyanúgy, ugyanazt készíteni! Ezeket a variációkat idén ötlöttem ki. A mese-mákosba egyszerűen beleszerettem :)
 
Mézes-gyömbéres almalekvár
1. Ugye rutinosan megpucolom, lereszelem a 2,5 kg almát, közben három citrom levével folyamatosan locsolgatom, hogy ne barnuljon meg.
2. Közben megpucolom és lereszelem a gyömbért - olyan hat-nyolccentis darabot választok.
3. A reszelt, citromos almát összeforgatom a gyömbérrel, fél liter mézet csorgatok rá, és kap egy fél teáskanál őrölt fahéjat is.
4. Összeforralom, megkóstolom - ha nem elég édes, cukorral pótlom a hiányt. (Ez nálunk nemigen fordulhat elő, de más talán édesszájúbb.)
5. Belekeverem a dzsemfixet, üvegekbe szedem, gyorsan megfordítom a lezárt üvegeket, majd vissza, és mehetnek a kamrába.
 
Mese-mákos almalekvár
1. Másfél kiló almát és egy kiló körtét pucolok és reszelek, megint három citrom levével locsolgatva, hogy viszonylag fehérek maradjanak a szeletkék.
2. Az alma-körte keverékhez nagyjából fél kiló cukrot adok - ezt szinte biztosan kiegészítik az édesszájúbbak, de én szeretem a gyümölcsízt úgy magában - egy teáskanálnyi fahéjat, és tizenöt deka mákot. Egészben, nyersen, darálatlanul. (Nem sok, de úgyis inkább díszít, mint ízesít.) Három vaníliarúd is kerüljön bele, a kikapart magocskákkal.
3. Felforralom, dzsemfix kerül bele, és mehet az üvegekbe.
 
 
Szerintem szépek lettek és finomak - őszintén merem ajánlani a próbát belőlük :)

13 komment

Címkék: alma körte ajándék mák méz narancs lekvár

A bejegyzés trackback címe:

https://eleuszisz.blog.hu/api/trackback/id/tr1664548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zita 2008.09.15. 19:17:01

Vasárnap elkészítettem a Mese-mákos almalekvárt.
Isteni illat lengte át a lakást. A hidegről megérkező fiaim "erőteljesebb" kóstolása következtében el is fogyott a fent leírt mennyiségű.....
Megjegyezték, hogy finom, illatos, de leginkább olyan igazi "otthonillatú" így a vasárnap.

Zita 2008.09.15. 19:18:17

Köszönöm a receptet!

Démétér 2008.09.15. 21:55:18

Nagyon örülök, hogy másnak is bevált :) Tartottam attól, hogy csak nekem, a mákimádónak szerez örömet.

turo.rudi 2008.09.16. 12:01:41

De jo, hogy megint irsz! Nemreg bukkantam a blogodra, es nagyon tetszett. Varom a tovabbi bejegyzeseket!

catzilla · http://www.kekgyongyszalon.hu 2008.09.16. 13:16:03

Nyamm (elnézést, de kikivánkozott). Asszem mi is előbb-utóbb ki fogjuk próbálni...

Démétér 2008.09.16. 13:36:12

Ezért érdemes írni :)

Zsuzsi 2008.10.05. 18:56:24

Nagyon finomnak néznek ki a lekvárok! Tele is vagyunk almával, szóval már csak bele kell fogni. Az lenne a kérdésem, hogy mi az a zseléfix amit beleteszel? Nem is keveset, az elsőben 4-et, a többiben már dzsemfix (ugyanaz?). Ez feltétlenül szükséges? Dzsemfixet láttam a boltban, de eléggé drága volt, mi amúgy a lekvárokba nem szoktunk tenni, de almából még sose csináltunk, lehet h ebbe jobb lenne? Köszi a választ!

Démétér 2008.10.05. 19:19:14

Szia Zsuzsi! A közértben kapható dzsemfixek teljesen jók, és a fele kell a lekvárhoz: 2,5 kg almához két zacskónyi. Sajnos nem érdemes elhagyni a lekvárból, mert egyébként elég folyós, és túl sok cukrot sem használok, így hamar romlana.

Viki 2008.10.24. 15:00:45

Elnézést, ha butaságot kérdezek, de le kell darálni a mákot?

Démétér 2008.10.27. 14:17:11

Nem kell ledarálni, és nem butaság a kérdés. Más is kérdezte már, lehetett volna annyi eszem, hogy beleírom a receptbe... Na majd most :)

Szilvi · http://Szilvi 2008.11.05. 17:18:30

Szia Démétér,

talán buta kérdés, de ha most megcsinálom a narancsos almalekvárt, az mondjuk pár nap múlva már fogyasztható?

Fehérnyúl · http://feher-nyul.blogspot.com/ 2009.12.16. 23:49:37

Megcsináltam a narancsos almalekvárt ma. Eddig nagyon finom, remélem így is marad. Kb. két órán keresztül főztem és semmi fix-et és tartósítószert nem tettem bele. Kb. 1,5 liter lett belőle, ha valakit érdekel a mennyiség. Remélem semmi baja nem lesz.

lilalány 2010.10.04. 19:48:09

Nagyon csodásak a lekvárjaid. Én is csináltam almalekvárt, egyelőre fahéjasan. Viszont ami hihetetlen finom lett az a körtelekvár. Valami mézesmázos finomságos.:D Szerintem abból lesz mégegy kör, de legközelebb rakok bele őrölt szegfűszeget is. Neked van hozzá valami egyéb ötleted?
süti beállítások módosítása