A némafilmek sztárjainak elképesztő, meghökkentő sminkjei voltak. A filmek minősége - nem az esztétikai, tartalmi minőségre gondolok, hanem magának a filmfelvételnek a minőségére - közel sem voltak kielégítőek, ráadásul a film akadozott is. A hang és a szöveg sem segített - nyilván különlegesen túlhangsúlyozott mimikával kellett mindezen segíteni. Így a szem és a száj kapott erős hangsúlyt, a szemet egészen a szemöldökig árnyalták egész sötét színekkel, és még a férfiak is rúzst kaptak, hogy a szájmozgásuk elég feltűnő legyen.
(Az érdeklődőknek egyébként ajánlom a http://www.helenarubinstein.com/_int/_en/galerie_maquillage/index.aspx oldalt, gyönyörű régi sminkeket készítenek ott, érdemes megnézni a folyamatot.)
Őrületes, nem igaz? Gyönyörű, egyébként. A tökélyre szabott, fényes haj, a finom kis arc és az erős smink.
A bőr olyan porcelán, hogy szinte vonástalan, mintha kiradírozták volna. Minden hiba, apróbb-nagyobb tökéletlenség elmúlt, maradt a tiszta, fehér vászon.
A szemöldök erősen szedett és festett, mégpedig egyenesre. Ugyanezt a hatást nem is lehet máshogy elérni, csak az egyenesre vágott frufru alatt ugyanígy vízszintesen futó két fekete szemöldökkel.
A szem sötét kontúros, nem füstös. Határozott sötét kontúrja van.
Ha nem is épp fekete, de sötétbíbor, fényes rúzs illik mindehhez.
Ezen a nagyon is mai sminken határozottan érezhető az előbbi hatása. A fülvonalnál véget érő haj, a furcsa, egyenes, kontúros frufru, a vele párhuzamosan futó szemöldök és a szem-szájhangsúly mind az előbbi előképre utal vissza. Viszont színesebb és sokkal lazább az előbbinél. A színharmóniák egyébként remekül sikerültek, az elefántcsont bőrön a korallszín és a terrakotta szinte ég, a mokka árnyékokra hulló karamellszín haj szintén forró és konrtasztos.
A szem és a száj viszont már nem túl kontúros: erős hangsúlyát inkább az erőteljes színek adják.
A fekete ruha megint tisztelgés a némafilmes sztárnak.
Másik kor, másik nosztalgia, mégis: a vadócság, a kontrasztok ugyanazok. A bíbor és a fekete mindig érzéki és veszélyes, az erős fekete szemfestés különösen hangsúlyossá és jelentőségteljessé teszi a tekintetet. Ez a modell is úgy néz, mint Mel Brooks az első képen: láthatóan tud valamit, amit a néző nem. És mindketten úgy tűnnek, mint aki ezt ki is fogja használni.
Használjuk sok, fekete vagy szikrázó, színtelen ékszert vagy egyetlen, feltűnő darabot. Akár a fekete boát, mint Mel Brooks. Nem, ne menjünk benne a heti bevásárlásra, valóban, és talán még színházba sem: de egy-egy alkalommal, valamilyen különleges alkalommal kipróbálhatjuk.